אורית – ציור מנדלות וסדנאות

לגיר (chalk) יש שני יתרונות משמעותיים הרלוונטיים ליצירה אומנותית במרחב הציבורי: ראשית, הוא נחשב לזול, נוח, רב-גוני ופשוט. שנית, הוא אינו מותיר חותם קבוע, ובכך מקל על אומני רחוב רבים בקבלת אישור מטעם הרשויות הביורוקרטיות.  טביעתו הארעית  של הגיר היא זו שדווקא דוחפת את האמנים לתוצאות מופלאות, שפעמים רבות שובות את הקהל המסוקרן, מולידות שיח ציבורי ער ומובילות ליצירת קשרים קהילתיים, הנסובים סביב יצירות מאובקות המתמזגות זמנית עם הנוף האורבני.  

Gaz Mandala – Creating a mandala at Glastonbury Market Cross

"סוכן קשרי קהילה" שכזה הוא האמן גאז (Gaz) מגְלִסְטוֹנבֶּרִי האגדית שבבריטניה. גאז מעטר במנדלות מרהיבות את המעברים והמדרכות, להנאת המקומיים ואורחי הפסטיבלים והירידים. לגאז השכלה אמנותית בסיסית, שהתגבשה בהמשך לכדי סגנון מקורי. בטכניקה אינטואיטיבית הוא מציב צבעי גיר ססגוניים זה לצד זה ומורח אותם באצבעותיו ליצירת גוונים חדשים, למילוי תבניות שהוא משרטט מדמיונו העשיר. לצד המנדלות הוא נוהג לכתוב אמרות והגיגים עם מסרים תבונתיים המעצימים את חווית הצפייה בהן. 

מגיני הברכיים וחופן הגירים שבידו הם מסימני ההיכר של האמן הפשוט והצנוע. הוא אינו מבקש תגמול בגין עבודותיו, מלבד תשורות סמליות לכובע הקסמים המונח לצידו. הוא זורם אחר תשוקותיו בהתמסרות טוטאלית לחדוות היצירה- אולי בשל נאיביות ואולי מתוך הבנה מפוקחת ברוח הבודהיזם, שהכול בר חלוף. מכל מקום, יצירותיו והרשמים מהמפגשים עמו נצרבים ומהדהדים לאורך זמן, גם לאחר התפוגגות המנדלות החביבות מהנוף הפנורמי.

ראיון מצולם עם Gaz בו הוא מסביר על יצירותיו ותפיסותיו: