אורית – ציור מנדלות וסדנאות

אחד הייצוגים המקוריים שפגשתי בחקר עולם המנדלות עולים מתוך עבודות האומן הלונדוני ליאונרדו יוליאן. את המנדלות הסכמתיות שלו בונה יוליאן, מהנדס מיקרו-אלקטרוניקה בהכשרתו, ממאות רכיבים אלקטרוניים, מסוגים ומגדלים שונים, שאותם הוא מחלץ מציוד תקול או פסול לשימוש. 

יוליאן מייחס למלאכת התכנון והארגון של כרטיסי האלקטרוניקה, הסמויים מהעין, לא פחות ממעשה קסמים. לתפישתו, ציבור המשתמשים, הניזון ממכשירי האלקטרוניקה לצרכים הקיומיים, כלל אינו מודע לארגון המופתי של הרכיבים הפנימיים, השוכנים מאחורי הפאנלים והמסכים. הוא שם לו למטרה להמחיש את מעשה המרכבה של הסלילים, הקַבָּלים והנגדים, באמצעות אותן מנדלות, ובמתכונת סידור הלקוחה מפרי דמיונו. 

Technological Mandala 02, close-up© Leonardo Ulian, Photography by Gigi Giannella.

יוליאן חורג מגבולות הייצוג הטכניים אל עבר המשמעות הרוחנית, הנובעת מהאינטראקציה שבין האדם לסביבתו החומרית. במציאות שבה מחזור החיים של "דור מחשב או גרסת סלולר" הוא כה קצר, אנו חווים מעברים תכופים אל  "הדור הבא" או הגרסה הבאה. לשיטתו, הדילוג התכוף מהישן לחדש משקף במידה מסוימת את עיקרון הארעיות הבודהיסטי, שעל-פיו המציאות המשתנה אינה מאפשרת אחיזה או התכנסות נצחית לדבר נתון וקבוע, מרשים ונחשק ככל שיהיה.

אדרבא, הוא אף קורא להשתחרר מכל מוצר או תהליך שהגיעו לכדי מיצוי, למען הדבר המתקדם הבא. הוא מביא כדוגמא את מנדלות החול הטיבטיות, הנהרסות ע"י נזירים שעמלו רבות על הקמתן, מתוך כוונה לפתח ולסגל מנטליות המאפשרת פרידה והתחדשות. לדבריו, מוטב שנתמסר לתהליך היצירה ולא למוצר, למרות חוויות הקושי ואי-הוודאות-הוודאות שמזמן המסע, משום שכך נאפשר את פיתוח יכולותינו האישיות והעצמתן מיצירה ליצירה.
אין ספק שהפרשנות אותה מציע יוליאן היא מיוחדת ויוצאת דופן, שכן מדובר באומן טכנו-פילי, אשר מייחס יסודות בודהיסטים-רוחניים גם בדפוסי החיים המודרניים.

קישור למידע נוסף אודות האומן ולהתרשמות מעבודותיו.